Kasinobranschen bygger på matematik. Det börjar med sannolikhetsteorin och fortsätter därifrån. Koncept som varians, hold, husfördelar, odds och teoretiska kan var och en krascha ett kasinos vinst. Fördelsspelarna förstår matematik. De hittar fel och slår till. Det är inte bara en fråga om spel som har svagheter, det är ett obevekligt sökande efter en fördel. Dessa fördelar kan komma i många former.
En av överraskningarna för mig personligen efter att jag "bytte sida" var att upptäcka den djupa bristen på förståelse för matematiken i spelen från kasinosidan. Få har en detaljerad förståelse för den statistiska och probabilistiska grunden för spel. Med denna brist på information och att titta på båda sidor är det inte konstigt att det är så lätt för AP:er att försörja sig.
Här är åtta av de mest kostsamma och vanligaste matematiska felen som kasinon gör.
-
Ändringar av bordsspelsregler kan förändra husets fördel på sätt som får katastrofala konsekvenser. En av de vanligaste kampanjerna är "blackjack betalar 2-till-1"-kampanj. Problemet är att detta ger spelaren ett försprång över cirka 1,8 % över huset. Med den typen av fördel slog spelare Imperial Palace i Biloxi med mer än $800 000 på Fars dag 2003. Innan du ändrar reglerna, se till att du förstår de matematiska implikationerna.
-
Det är viktigt att noggrant överväga premiumspelarens matematik. Mantrat är att det måste vara bra att locka till sig dem. De flesta premiumspelare känner sig berättigade till comps, kontantrabatter, snabba förlustrabatter, döda marker och andra förmåner. Dessutom kan de vanligtvis hitta ett bättre erbjudande om de kontaktar dina konkurrenter så pressen är att fortsätta höja insatserna. Volatiliteten de skapar kan försämra dina finanser i månader. Matematiken visar att en premiumspelare som spelar baccarat i 18 timmar för 1 000 $ per hand, efter att alla utgifter och kompensationer har räknats in, kan generera ungefär samma vinst för ett kasino som en spelare som spelar max mynt i 15 linjers penny slot med en hold på 10 % för samma period.
-
Värdet av poäng som tagits över olika dagar med flera poäng och specialerbjudanden för omvandling av "pengar för poäng" kan göra en simpel 0,10 % proposition till raketforskning. Att ge 10x poäng på onsdagar, och en 2-till-1 jul-pengar-för-poäng-special, ger tillbaka 2% till spelarna. För spelare som gillar videopoker ger detta dem en rejäl möjlighet att tjäna pengar.
-
Fritt spel är inte gratis. AP:er kommer att gå direkt efter denna källa till gratis pengar. Dessutom, för vanliga spelare, om en spelare får $30 gratis spel på en slot, är det en verklig kostnad för det gratisspelet. Det kostar inte $30, men kostnaden är verkligen inte försumbar. Alla spelare kommer inte att spela förrän dessa pengar ges tillbaka. Vissa kommer att få en jackpott och lämna. Vissa kommer att ha tidsbrist. Vissa kommer att ha en för liten bankrulle för att generera den teoretiska vinsten. Utöver detta är en slot upptagen av en spelare som inte genererar inkomster till kasinot. Alla sekundära kostnader för hyra, anställda, verktyg, skatter måste räknas in. Att ge bort fritt spelande kan kosta mycket.
-
Det kanske mest överraskande och vanliga felet är de som inte förstår skillnaden mellan hold och hold. Ordet "hold" som det används för slots, är en synonym för spelens teoretiska husfördel. Medan "hold" som det används för bordsspel syftar på bråkdelen hold = vinst/drop. Dessa är inte samma sak. I 2-till-1 blackjack-exemplet trodde marknadsavdelningen på Imperial Palace att ge tillbaka 2,3 % genom att ändra blackjack-reglerna skulle minska hold i blackjack från 12 % till strax under 10 %. Detta orsakades av helt enkelt förvirrande hold och husfördelar. Stort fel.
-
Även om teoretisk vinst för slotsspelare är trivial att beräkna med dagens teknik, är det fortfarande ett mycket utmanande problem att beräkna den teoretiska vinsten för en spelare som spelar bordsspel. Det kräver flera uppskattningar, till exempel spelhastighet, spelarstyrka, genomsnittlig insats. Om spelaren dessutom spelar sidosatsningar, blandningar och matchar sina satsningar mellan två satsningar med väsentligt olika fördelar, och gör detta vid flera olika spel, blir det mer konst än vetenskap. AP:er vet hur man manipulerar kasinots t-win för att tjäna comps som överstiger sina utgifter. AP skryter om att få RFB gratis.
-
Ett annat vanligt fel är överreaktionen på volatilitet. I ett välkänt experiment ombads försökspersonerna att göra en sekvens av resultat för 100 myntkast som de kände skulle vara "slumpmässiga". Självklart fanns det inte tillräckligt långa sekvenser av krona och klave. I kasinospel kan sekvenserna av vinster och förluster bestå mycket längre än vad mänsklig intuition säger är rimligt. För ledningen finns det en tendens att titta på dagens resultat, eller denna månads resultat, och tro att något är fel eller behöver åtgärdas. Att överreagera på kortsiktiga resultat är ett vanligt och kostsamt misstag.
-
Slutligen är ett vanligt missförstånd om "det långa loppet" att det inte är ett påstående om att saker och ting till slut balanserar ut. Du kanske hör påståendet att om du slår ett mynt tillräckligt länge så är antalet kronor och klavar ungefär lika. Det "långa loppet" säger inte detta. Det som står är att förhållandet mellan krona och klave kommer närmare och närmare 1. Denna missuppfattning driver många förväntningar på att förmögenheter på något sätt ska jämna ut sig på båda sidor om bordet. Om svart kommer upp 10 gånger i rad på roulette, vet inte nästa snurr det och bryr sig inte.