- Populariteten för video- och online slots skapades genom uppfinningar och inspiration under dagarna med trehjulsspel med mekaniska hjul.
- Kontanthanteringslösningar och pekskärmar är utvecklingen bakom kulisserna som är viktig i dagens slots.
- På själva spelen, spelade bonusar, hjulspinn och mysteriejackpots stora roller i ökningen av spelautomater online och på video.
Den blomstrande populariteten hos online slots och ökningen av videoslots som de mest spelade spelen i live casinon går hand i hand.
De fungerar på ungefär samma sätt, med slumptalsgeneratorer, flera vinstrader, animering, video- och ljudeffekter och bonusspel i spelet.
Att komma till den punkten att video- och onlineslots kunde leda så mycket spelaruppmärksamhet krävde innovation, uppfinning och uppfinningsrikedom. Spelare idag fokuserar på hur man vinner på slots, men spelen skulle inte vara där om inte för uppfinningar som går tillbaka till de dagar då tre-hjuls slots med mekaniska rullar styrde golven.
KONTANTHANTERINGSLÖSNINGAR
Detta inkluderar elektroniska penningöverföringar för onlinecasinon och räkningsvaliderare och biljettbetalningar för casino live.
Under de tidigaste dagarna av onlinecasinon var spelarna tvungna att starta processen med att skapa ett konto minst flera dagar innan de började spela. Det var en särskilt svår period på 1990-talet när det var olagligt i USA för kreditkortsföretag att hantera transaktioner till onlinecasinon.
Man var tvungen att skicka checkar med posten och de behövde gå igenom innan man spelade, som det främsta sättet för amerikaner att finansiera konton. På samma sätt gjordes utbetalningarna främst genom att skicka papperscheckar tillbaka till spelare.
Idag är de flesta överföringar elektroniska. I vissa jurisdiktioner, till exempel New Jersey, kan spelare sätta in kontanter på ett live casino för att hitta konton hos sina partner online-casinon, men mycket av dagens online casino affärer görs via banköverföringar, kontanthanteringsförmedlare som PayPal, ja, via kreditkort.
På live-casinon skulle videoslots, särskilt i de populära örespelen, inte vara möjligt utan dagens räkningsvaliderare och biljettskrivare. I årtionden betalade spelautomater i mynt eller tokens, som sedan måste tas till kassörens bur eller bytesbås och köras genom en räknare innan en spelare kunde betalas i valuta.
Det var hanterbart när dollar och quarters var de mest spelade slotsen, men multiline-videoslots till mindre myntvärden gav nya utmaningar. I stället för 100 dollar-tokens eller 400 quarters som utgjorde en $100-utdelning, tog det 2000 nickels och skulle ha krävts 10 000 pennies utan en teknikändring.
Utdelningar av tusentals mynt innebar att myntbehållare tömdes oftare och spelare fick vänta på att skötaren skulle fylla på behållarna innan de återupptog spelet.
Inte bara det. Pennies är så små mynt att använda dem skulle ha lett till frekventa trattstopp. Det skulle ha lett till mer stillestånd och väntan på skötare att rensa behållare. Stopptid innebär att inga pengar satsas, och casinon kunde inte stå för det.
Så multiline penny video slots lades inte till mixen förrän biljettskrivare var vanliga. Då kunde spelare betalas med streckkodade biljetter som de kunde byta mot kontanter. Voila! Hoppers kunde förbikopplas helt. Med inga fler påfyllningar, inga fler papperstrassel, kraftigt minskad stilleståndstid, var vägen tydlig för videoslots att förskjuta de flesta mekaniska spel.
Pekskärmar
När du spelar online på din telefon eller padda får du hjulen att snurra genom att röra insatsknappen på skärmen. Det känner av din beröring.
Om du spelar på en bärbar dator kan de flesta nyare modeller också erbjuda dig att spela genom att peka på skärmen, men du har också möjligheten att klicka med en mus.
Även på live-casinon möjliggör videoslots spelning genom att peka på skärmen, även om många spelare väljer att klicka på knapparna på en panel under skärmen istället. När det är dags för en pick-a-prize-bonus berör alla dock skärmen för att välja en presentförpackning, få utomjordingen att försvinna, klappa "Breakfast at Tiffany's" -katten eller vilken kreativ touch som helst.
Det var inte så saker och ting var större delen av slots historiskt. I generationer drog spelare ett handtag för att börja snurra på rullar - armen på de "enarmade banditerna". Senare erbjöds knappar som alternativ för att dra i handtaget.
Pekskärmar nådde inte videoslotsspelare förrän i början av 2000-talet, även om tidiga versioner uppfanns 1965. Utvecklingen nådde punkten att pekskärmar kunde erbjudas allmänheten på en Atari-persondator 1985. Idag är deras användning vanligt och de har blivit en viktig del av hur vi spelar slots.
PICK-A-PRIZE BONUSAR
För att allmänheten kunde acceptera videoslots och bana väg för online-slots, behövde spelen något för att skilja dem från mekaniska hjul.
Den mest framgångsrika tidiga lösningen och den som gav videoslots sitt genombrott till popularitet var pick-a-prize-bonusen.
Spelet som fick spelare och konkurrerande tillverkare att lägga märke till var WMS Gamings Reel 'Em In, som släpptes 1997. När spelare landade tre fiskebitar på skärmen bleknade bilden av hjul ut och ersattes av fiskare på en damm.
Det var spelarens uppgift att välja en fiskare. Ditt val drog sedan in en fisk - ju större desto bättre, med mer poäng för större fisk.
Det var enkelt i koncept och utförande, men det gav spelen en "wow" -faktor. Tidigare videoslots som efterliknade mekaniskt hjulspel hade misslyckats.
Pick-a-prize-bonusen hade sina rötter i mekaniska slots. WMS, som växte ut ur det gamla Williams-flipperbolaget, försökte bryta sig in på spelmarknaden med en serie trehjulsspel med en skillnad. De presenterade "Dotmation" -skärmar ovanför rullarna, med orangea prickar som bildade bilder.
Den ursprungliga Jackpot Party-spelautomaten var ett Dotmation-spel. I en av de första bonuseventen började Dotmation-skärmen med rader av rektanglar gjorda av prickar. Spelare skulle använda knapp-panelerna för att välja rektanglar, som sedan skulle ändras till bonuskreditbelopp.
Som en tre-hjuls spelautomat, hade Jackpot Party många spelare, men det tog verkligen fart ett år senare som en videoslot. Innovation och uppfinning i hjulversionen hjälpte till att sätta scenen för de video- och onlineslots vi älskar idag.
PRISHJUL
En annan bonusfavorit som hade sina rötter i de mekaniska hjulen är prishjulet.
Vi vet det idag på Wheel of Fortune i tre-hjuls-, video- och onlineversioner och otaliga spel av flera speltillverkare. Ett hjul är uppdelat i kilar, och var det landar avgör bonuskrediter och ibland progressiva jackpottar eller extra bonusevents.
Prishjulet användes först på Wheel of Gold 1996, utarbetat av Anchor Gaming. Ett torn fästes på baksidan av Bally slant-top tre-hjuls slots, och hjulet satt ovanpå tornet. När en symbol som tilldelar en hjulspinn landar på hjulen, hörs en ton och spelaren trycker på en knapp för att börja snurra.
Det fick omedelbar uppmärksamhet. Under de första månaderna, närhelst tonen lät, stannade omgivande spelare för att titta på ratten.
Idag är hjulspinn en vanlig del av de verktygslådor som designers använder för video- och onlineslots, men inspirationen kom från mekaniska hjulens dagar.
MYSTERY JACKPOTS
Online- och videoslots gör det möjligt för spelare att satsa olika belopp på samma spel. En spelare kan satsa fem öre per vinstlinje medan en annan täcker alla linjer men satsar bara 1 cent per linje.
Tre-hjuls mekaniska slots är olika. Den vanligaste konfigurationen har varit en enda vinstlinje med satsningar på ett, två eller tre mynt. På progressiva var spelarna tvungna att satsa tre mynt för att vara berättigade till den bästa jackpotten.
Tidigt efter genomslagningen av videoslots fann utvecklare att även om satsningsstorlekarna varierade mycket så satsade få maximala mynt.
Det var en tankeställare: Hur erbjuder du samma jackpotchanser till spelare som satsar olika belopp och gör det rättvist för alla?
Lösningen har varit mystery jackpot. Det finns flera mysteriesystem, men ett som används i stor utsträckning, utvecklat av Acres Gaming, gör det möjligt för operatörer att ställa in jackpotparametrar. Till exempel kan en mini-jackpot på dagens progressiva flernivå satsa minst $ 5, med högst $ 25.
En slumptalsgenerator väljer en summa mellan minimum och maximum. En del satsningar läggs till i potten tills den träffar numret som valts av RNG. Därefter tilldelas jackpotten till spelaren vars satsning drev potten till den vinnande summan.
På det sättet har en spelare som gör minimum insatser en chans att vinna, men någon som satsar mer har extra chanser för varje mynt som satsas för att få till jönskar en jackpot Alla kan spela för samma potter, men de som satsar mer har fler chanser att vinna på slots.
Det är en lösning som underlättar vägarna för de progressiva som till exempel den populära delen av video- och online-slotmixen. Och som kontanthanteringslösningar, pekskärmar, bonusar och hjulspinn behövdes inspiration och uppfinning för att skapa dagens framgång för online- och videoslots.