HUR FUNGERAR MEKANISKA SLOTS
De flesta moderna slots spelas på videoskärmar, oavsett om det är på fysiska kasinon eller online. Men slots med mekaniska hjul har fortfarande en trogna anhängare, särskilt i USA med sin mer än etthundraåriga tradition av trehjulsspel. Men dagens spel med mekaniska hjul är mjukvarudrivna, precis som videoslots, med några viktiga saker att förstå innan du spelar:
- Resultaten bestäms av en slumptalsgenerator, som talar om för hjulen vad de ska visa.
- Symboler mappas på ett virtuellt hjul.
- Frekvensen med vilken varje symbol landar på en vinstlinje är inte nödvändigtvis proportionell mot antalet symboler på det fysiska hjulet.
- Träff-frekvensen, eller procentandelen av vinnande snurr, korrelerar inte nödvändigtvis med återbetalningsprocenten.
- Att göra den maximala insatsen som en slot med mekaniska hjul tillåter ger dig ofta den högsta återbetalningsprocenten.
SLUMPGENERATOR OCH VIRTUELLT HJUL
I många decennier efter att spelautomater uppfanns, bestämde antalet symboler på varje hjul tillsammans med utbetalningen för varje vinnare spelets återbetalningsprocent.
Så är det inte längre. Slumpgeneratorn och den virtuella rullen har lett till maskiner där det riktiga spelet spelas internt, i maskinens mjukvara. När de slumpmässiga siffrorna har valts, talar spelprogrammeringen om för hjulen vilka symboler som ska visas.
OM SLUMPMÄSSIGA TAL
Det sägs att ingenting i universum över kvantnivån verkligen är slumpmässigt, men slumptalsgeneratorer är tillräckligt nära för att spelare inte kan urskilja några upprepade mönster, och de långsiktiga procentsatserna är de som du kan förvänta dig av slumpmässiga utfall. Här är några viktiga punkter om RNG (Random Number Generator):
- RNG:er använder algoritmer för att beräkna deras tal.
RNG:er är mycket snabba och genererar dussintals och ibland hundratals slumptal per sekund.
RNG fortsätter att köras även när maskinen inte spelas.
RNG:ns enda funktion är att generera slumptal. Den vet inte hur dessa tal används.
RNG fungerar med en full uppsättning nummer vid varje snurr, så alla resultat är möjliga för varje snurr.
Hur många slumpmässiga nummer som används och hur de mappas på symboler skiljer sig från spel till spel. Med mer sofistikerade RNG:er kan algoritmen startas från olika punkter genom att trycka på knappen "Bet One Coin", knappen "Max Bet" eller dra i handtaget. Eftersom RNG fungerar så snabbt, om du pausar något innan nästa spelning eller stannar i några sekunder för att beställa en dryck eller chatta med en granne, kommer ditt resultat att bli annorlunda än om du höll samma takt. Det betyder inte att ditt resultat nödvändigtvis blir bättre eller sämre, bara annorlunda.
Om du lämnar en maskin och någon annan tar din plats och vinner jackpotten, betyder det inte att du skulle ha vunnit om du hade stannat. RNG skulle vara på en annan punkt i sina beräkningar.
OM DET VIRTUELLA HJULET
Det virtuella hjulet gör det möjligt att få ett mycket större utbud av utfall än om oddsen bestäms av antalet symboler och blanksymboler på ett mekaniskt hjul. Mekaniska hjul måste få plats inuti en maskin. Du kan öka storleken på ett hjul från 10 symboler och 10 blanksymboler till 20 och 20, 30 och 30 och så vidare upp till en punkt, men om du vill driva odds som gör en riktigt stor jackpott möjlig behöver du fler kombinationer än fysiska hjul ensam kan hantera. Att lägga symboler och blanksymboler på ett virtuellt hjul ökar dramatiskt antalet möjliga kombinationer.
Låt oss hålla aritmetiken enkel och säga att du har ett hjul med 10 symboler och 10 blanksymboler. Symbolerna kan vara de samma som exemplet i kapitel 2-1: Varje hjul har en 7:a, två bars, tre körsbär och fyra vattenmeloner.
Men låt oss istället mappa alla dessa symboler och blanksymboler på ett virtuellt hjul, så det finns 50 stopp på varje hjul:
NÅGRA SAKER ATT NOTERA:
I det här exemplet fick varje liknande symbol samma antal stopp på det virtuella hjulet. Det behöver inte vara fallet. Cherry No. 1 kan ges tre stopp och Cherry No. 2 sex stopp, eller vilket annat nummer som helst, om det är vad som passar spelets önskade odds. Mappningen behöver inte vara identisk för varje hjul. Cherry No.1 kan ha tre slumpmässiga nummer på hjul nr 1, fyra på hjul nr 2 och fem på hjul nr 3, om det ledde till önskat odds. På maskiner med mekaniska hjul idag är blanksymbolerna mellan symbolerna också stopp. Enbart symboler räknades här för att förenkla aritmetiken för samma exempel.
Låt oss nu jämföra vad det virtuella hjulet gör med antalet kombinationer, jämfört med enbart de fysiska hjulen.
Med odds som bestäms av det fysiska hjulet, är chansen att rada upp den sällsynta kombinationen, 7-7-7, 1 på 1 000, så jackpotten kan inte vara särskilt stor. Även om du håller utbetalningarna väldigt små på andra tresymbolskombinationer, skulle det vara svårt att ha en topp-jackpott på mer än ett par hundra mynt. Genom att mappa dessa symboler på detta förenklade virtuella hjul blir jackpottchanserna 1 på 125 000. Nu kan jackpotten uppgå till tusentals mynt, och det finns mycket mer utrymme för vinster på andra symboler. Låt oss använda fysiska hjul och virtuella hjul för att skapa vinsttabeller som är identiska, förutom med jackpotten tillräckligt hög för att få den totala avkastningen till 90 procent:
Båda dessa spelen har odds som skulle leda till en avkastning på 90 procent, men att låta antalet symboler på det fysiska hjulet styra oddsen leder till en jackpott på inte ens 300 mynt samtidigt som om du använder det virtuella hjulet möjliggör jackpott på mer än 25 000 mynt.
Allt är lätt att justera med så många möjligheter. Speldesigners kan ge dig ett mindre flyktigt spel genom att göra jackpotten mindre och öka utbetalningarna för mindre vinnare. Det finns inte samma typ av svängrum när du bara har att göra med 1 000 möjliga kombinationer.
- kombinationen av en slumptalsgenerator och ett virtuellt hjul avgör vilka symboler och blanksymboler du ser på en slot med mekaniska hjul.
- Slumpgeneratorn fungerar kontinuerligt, även när en maskin inte spelas, och varje förändring i din timing kommer att leda till ett annat resultat.
- Det virtuella hjulet kan få ett fysiskt hjul att bete sig som om det har många fler symboler än det egentligen gör, och leder till fler möjliga kombinationer.
- Ökningen av antalet kombinationer möjliggör större jackpottar och mer variation i utdelningar.
TRÄFF-FREKVENS VS. VINSTPROCENT
Att vinna mest innebär inte alltid att man vinner mest pengar. Det finns två separata begrepp:
- Träff-frekvens är andelen snurr som betalar pengar till spelare.
- Vinstprocenten är andelen satsningar som returneras till spelare som vinster.
Låt oss börja med att överväga två spel med identiska vinsttabeller, men olika träff-frekvenser. Det här är inte riktiga spel; det är bara ett exempel för att göra aritmetiken som följer lätt. Hjulstopp inkluderar blanksymboler såväl som symboler, men endast tre av samma symbol bildar en vinnande kombination. Oddsen är inställda så att det finns 10 000 möjliga kombinationer, så det som listas i den här tabellen är antalet tresymbolsmöjligheter per 10 000 snurr:
Vi kan utröna flera saker från diagrammet ovan:
- Av 10 000 kombinationer har Spel A 1 336 vinnare mot endast 1 005 i Spel A.
- De 1 336 vinnarna i Spel B ger den en träffprocent på 13,36 procent, till 10,05 procent på Spel A.
- Både träff-frekvenserna och utbetalningarna per vinst är desamma på 7:or, bars och körsbär.
- De 331 extra melonvinnarna ger Spel B både en högre träff-frekvens och högre vinstsprocent.
Per 10 000 satsade mynt betalar varje spel 1 000 på 7:or, 3 500 på bars och 3 000 på körsbär, totalt 7 500. Men spel A betalar 1 338 på meloner och spel B betalar 2 000. Det gör den totala avkastningen 8 838 på spel A, vilket ger det en 88,8 procents vinstprocent. Spel B har en total återbetalning på 9 500 mynt för en vinstprocent på 95 procent.
Om dessa två spel satt sida vid sida i kasinot, skulle de tyckas vara identiska. Vinnande kombinationer och deras vinster skulle visas, och de är desamma. Spelare skulle inte kunna säga att en maskin hade en högre träff-frekvens och vinstprocent.
JUSTERING AV VINSTTABELL
Vad händer om en slotsspeldesigner ville ha en maskin med spel A:s träff-frekvens, men spel B:s vinstprocent, eller spel B:s träff-frekvens men spel A:s vinstprocent? En väg är genom att justera vinsttabellen.
- Träff-frekvenserna är fortfarande 13,36 procent på Spel B och 10,5 procent på Spel A.
- Vinsten på körsbär har ändrats till 120 på spel A och ner från 100 till 80 på spel B.
- Spel B har fortfarande en högre träff-frekvens.
- Spel A har nu en högre vinstprocent
De större vinsterna på körsbär räcker för att få spel A upp till en vinstprocent på 95,38 procent, bara en bråkdel mer än vad spel B betalade i det första exemplet. Spel B är nu nere på 88 procent, en bråkdel mindre än spel A betalade tidigare. Så här är spelet med den högre träff-frekvensen faktiskt den lägre utbetalaren.
VAD DU SER VS. VAD DU FÅR
I exemplet ovan ser det ut som att du kan se vem som är den högre utbetalaren, eftersom spel A både betalar mer på körsbär och har en högre vinstprocent. Kan en blick på vinsttabellen berätta vilket spel som är en högre betalare?
Svaret på det är nej, en titt på vinsttabellen kan vara missvisande. Låt oss prova ytterligare ett exempel, där ett spel betalar mer för varje vinnande kombination. Återigen använder vi ett exempel med 10 000 möjliga hjulkombinationer.
Från utsidan ser spel A ut som en mycket högre betalare och betalar 1 500 mot 1 000 för spel B på tre 7:or, 150 mot 100 på 100 bars, 20 mot 10 på körsbär och 2 mot 1 på meloner.
Men internt, ur din synvinkel, har träff-frekvenserna också ändrats. Spel A har nu en träff-frekvens på endast 5,76 procent, medan Spel B har höjts till 25,31 procent.
Låt oss titta på vad det gör med den totala vinsten, justera för antalet vinnare för varje tresymbolskombination:
- Spel A betalar mer för varje vinnande kombination men har en lägre vinstprocent, 90,5 procent mot 92 procent på spel B.
- På 2 200 snurr betalar melonerna på Spel B endast storleken på din insats.
- I spel A finns det bara 400 melonvinnare, men de betalar dubbla din insats.
Ett så stort antal lågbetalda snurr betyder att spel B kommer att ha låg volatilitet, vilket har effekten av att förlänga ditt spelande.
Spel med så stor skillnad i träff-frekvens men så liten skillnad i vinstprocent användes för att visa dig vilken typ av spelrum speldesigners har. Om 2 050 melonkombinationer användes istället för 2 200, skulle spelen ha identiska vinstprocent, men skulle vara väldigt olika spelupplevelser.
I så fall skulle du ha en bättre chans att vinna stort i spel A, men en bättre chans till förlängd speltid i spel B. Verkliga spel är mer komplexa än dessa exempel, men erbjuder samma typer av olika spelupplevelser.
På riktiga trehjuls mekaniska slotspel är träff-frekvenser så låga som 5,76 procent och så höga som 25,31 procent sällsynta. Riktiga trehjulsspel med en vinstlinje har träff-frekvenser på mellan cirka 9 och 13 procent. Spel med fler vinstlinjer har högre träff-frekvenser.
Exemplen ovan är för att illustrera principer. Riktiga mekaniska slots och deras matematik är mer komplexa. Trehjulsspel har vanligtvis fler än fyra symboler, vilket öppnar fler möjligheter, och spelprogrammerare är inte begränsade till att använda nummeruppsättningar som ger 10 000 kombinationer – i själva verket är antalet uppsättningar mycket, mycket större på slots med stora jackpottar.
Här är några ytterligare faktorer som lägger till komplexitet, textur och skoj till den mekaniska hjuldelen av moderna slots:
- Många nyare slots med tre hjul har mer än en vinstlinje.
- Spel med fler än tre mekaniska hjul har en nisch i kasinon, fem hjul som används ofta.
- Många trehjulsspel innehåller idag även bonushändelser.
Spel med flera vinstlinjer öppnar fler möjligheter och gör beräkningarna mer komplexa. Tre linjer över skärmen plus två diagonaler tar ett spel till fem linjer, och fler linjer kan skapas med V:n och sicksack, precis som på videoslots. De senaste åren har speltillverkarna producerat mekaniska trehjulsspel med hela 27 vinstlinjer. Bonushändelser gör beräkningen mer komplex. Ett minskande antal spel sätter allt fokus på de snurrande hjulen. Men många spel med tre hjul innehåller gratissnurr, bonushjul ovanpå spelen eller sekundära videoskärmar för att skapa ett hybrid-mekaniskt videospel. Eventuella bonusutbetalningar måste tas med i beräkningen av spelets totala avkastning.
- Högre träff-frekvenser ger inte alltid högre total avkastning.
- Ett spel som ser ut som en högbetalare för en spelare kan faktiskt vara ett spel, med lägre betalning än ett med en lägre vinsttabell.
- Speldesigners och programmerare använder en kombination av träff-frekvens och utbetalning per vinst för att komma till en slutlig vinstprocent.
- Ytterligare faktorer i moderna mekaniska slots inkluderar flera vinstlinjer, användning av fem hjul istället för tre och inkorporering av bonushändelser i spelen.
PROGRESSIVA JACKPOT: STANDALONE, LINKED OCH WIDE AREA
Gå igenom ett stort kasino och du kommer att se ett slotgolv upplyst av kluster av maskiner med elektroniska jackpottskyltar ovanpå. Öre för öre växer jackpotten, från $12 355,67 till $12 355,68 till $12 366,69 och mer. När någon vinner jackpotten återställs summan på skylten till ett basvärde och börjar sedan bygga igen för nästa stora vinnare.
Dessa spel med växande vinster är progressiva spelautomater, och de har varit favoriter bland jackpottjägare i decennier. Baspriserna kan vara små, som i startpunkten på $250 på 25-cents Blazing 7s spelautomat från Bally Technologies, eller kan vara livsförändrande, med jackpottar på miljoner dollar i $1 Megabucks-maskiner från International Game Technology.
På spel med mekaniska hjul finns det tre grundläggande typer av progressiva spel:
Varje spelare bör veta att på någon av dessa krävs nästan alltid en maximal insats för att vara berättigad till jackpotten. Om du spelar en dollarautomat med en maximal insats på tre mynt och du bara satsar $2, kan du inte vinna den progressiva utmärkelsen.
Mekaniska slots ställs ibland upp med progressiva spel i flera nivåer och mystiska progressiva, men de är vanligare på videoslots. De kräver vanligtvis inte en satsning på max-mynt för att vinna jackpotten.
STANDALONE PROGRESSIVA
Standalone har jackpottar som bygger på en enda maskin.
- Den upplysta jackpottskärmen är vanligtvis inom den övre delen av den övre rutan ovanför huvudhjulen.
- En del av varje satsning spelare gör på den maskinen läggs till jackpotten.
- Efter att en spelare vunnit jackpotten återställs den till basvärdet för att börja växa igen.
- Standalone progressiva maskiner finns vanligtvis i en samling med flera maskiner av samma typ.
- Varje maskin har sin egen jackpot, så varje maskin kommer att visa olika jackpottbelopp.
LINKED PROGRESSIVA
Länkade progressiva parar elektroniskt ihop jackpottarna på ett antal maskiner i samma casino.
- Samma jackpot är tillgänglig för spelare på vilken maskin som helst i länken.
- En del av varje satsning spelare gör på någon av de länkade automaterna läggs till jackpotten.
- Efter att en spelare vunnit jackpotten återställs den till basvärdet för alla maskiner i länken.
- Maskiner i olika delar av kasinot kan finnas på samma länk.
- Alla maskiner på en progressiv länk kommer att visa samma jackpot.
Ibland finns det en stor upplyst skylt över de övre lådorna på flera maskiner i samlingen, som visar jackpotten. En sådan skärm binder samman maskinerna visuellt och betonar att alla har samma jackpot. Då kan möjligheten att länka spel i olika delar av casinot ibland förvirra spelare. Jag var en gång i ett flodbåtscasino i delstaten Illinois och spelade på nedervåningen, när jackpotten återställdes på en bank av IGT Double Diamond-maskiner. Ingen på banken hade vunnit jackpotten och spelarna blev förbryllade. Det visade sig att någon hade en på övervåningen, på en annan Double Diamond-bank på samma länk.
WIDE-AREA PROGRESSIVA
Wide-areas är sammanlänkade progressiva i större skala. De länkar ihop jackpottar på maskiner på olika casinon. De största jackpottarna på ett kasino är nästan alltid wide-area progressiva. GT lanserade Megabucks som det första wide-area-systemet 1986, och IGT är fortfarande den överlägset största leverantören av wide-area progressiva med länkar inklusive Wheel of Fortune och TV Hits (med spelteman baserade på tv-program).
- Ofta sträcker sig en stor, skinande jackpott över flera maskiner. Displayer drar till sig uppmärksamhet från hela kasinot.
- Samma jackpot är tillgänglig för spelare på vilken maskin som helst på länken, även om det är på olika kasinon.
- Jackpotten börjar på ett basvärde, sedan läggs en del av varje insats som spelare gör på vilken maskin som helst i länken.
- När en spelare vinner jackpotten återställs jackpotten till ett basvärde på flera kasinon
Alla maskiner på länken visar samma jackpott.
När jackpottdisplayen återställs på en länkad progressiv, vet spelarna att någon, någonstans blivit rik. Vinnaren kan vara hundratals mil bort, men du vet från återställningen att det har varit en stor hit. Den jackpotten växer av spelare som kan vara hundratals mil från varandra. På IGT:s Megabucks Nevada-länk bidrar en satsning gjord i Reno till jackpottväxandet i Las Vegas, Lake Tahoe eller någon annanstans i staten.
PROGRESSIVA PROS OCH CONS
Ska du spela en progressiv slotmaskin?
Jackpottarna är attraktionen.
De lockar in spelare som letar efter chansen till en vinst som kan förändra deras liv.
Spel med mindre basjackpottar betalar vanligtvis oftare än större jackpottspel.
Chansen att vinna jackpotten på Megabucks är cirka 1 på 50 miljoner. I Megabucks kan det vara flera år mellan jackpottvinster. Å andra sidan var Bally’s Blazing 7s, med en basvinst på $1 000 på en $1-maskin, designat som ett snabbt hitspel. Om det finns 10 till 20 maskiner i ett kasino kommer någon att vinna jackpotten i genomsnitt en gång var 15:e minut till en halvtimme. Det är upp till dig: Vill du satsa på högoddsaren, eller ha en bättre chans till ett mycket mer blygsamt pris?
En större del av den totala vinsten är bunden till topp-jackpotten jämfört med i icke-progressiva spel.
Det betyder att progressiva maskiner vanligtvis ger mindre tillbaka till spelare i mindre vinster, oavsett om det är genom sänkningar i vinsttabellen eller en reducerad träff-frekvens. Chansen till en stor jackpott är en avvägning till en ökad risk för att snabbt förlora en bankrulle.
Det är viktigt att läsa maskindisplayen och förstå villkoren för spelet innan du spelar.
På mekaniska spel med tre hjul krävs det nästan alltid en insats med maxmynt för att vara berättigad till den progressiva. Om du inte satsar max, kommer vissa spel att betala dig ett reducerat belopp om du radar jackpottsymbolerna. Men på vissa, som kallas "buy-a-pays" i spelautomatbranschen, aktiverar varje mynt en uppsättning symboler. På ett Blazing 7s-spel med tre mynt, är till exempel, jackpott 7:orna inte vinnande symboler om du inte satsar det tredje myntet.
Slutsats:
Jackpottjakt kan vara roligt och ibland givande, men om din bankrulle inte sträcker sig till att satsa tillräckligt för att vara berättigad till den progressiva potten, är det bättre med en icke-progressiv maskin.
- Progressiva spelautomater bygger jackpottar genom att ta en del av varje insats och lägga till den till jackpotten tills någon vinner.
- Fristående progressiva växer på individuella spel; länkade progressiva har en jackpott som delas av ett antal maskiner inom ett kasino; och wide-area progressiva länkar ihop jackpotten på maskiner i olika kasinon.
- Det krävs nästan alltid en satsning på maxmynt för att vara berättigad till en progressiv jackpott på en maskin med mekaniska hjul, och om du inte är beredd att satsa maxmynt bör du spela en icke-progressiv maskin.
TESTA DIG SJÄLV
- Vad avgör kombinationerna av symboler du ser på hjulen i ett spel med mekaniska hjul?
- Hur kan slotprogrammerare och designers få ett hjul att bete sig som att den har fler symboler och platser än den egentligen har?
- Sant eller falskt: Att öka antalet möjliga hjulkombinationer gör det möjligt för speltillverkare att designa slots som erbjuder större jackpottar och mer variation i vinstbord.
- Vad kallas procentandelen spins som vinner?
- Har spelautomater med höga träff-frekvenser högre vinstprocent än de med lägre träff-frekvenser?
- Sant eller falskt: Alla tre-hjuls slots har bara en vinstlinje, till skillnad från så många som 100 vinstlinjer på videoslots.
- Kan du se genom att titta på två maskiner vem som är den högre betalaren?
- Hur bygger progressiva spelautomater stora jackpots?
- Vad är skillnaden mellan fristående, länkade och wide-area progressiva?
När ska du satsa maximalt med mynt om du spelar en buy-a-pay slot?
Svar
- Kombinationerna av symboler du ser på ett spel med tre hjul bestäms av en slumptalsgenerator och ett virtuellt hjul.
- Slotsprogrammerare och designers får ett hjul att se ut som att den har fler symboler och platser än vad genom att mappa symbolerna till ett virtuellt hjul.
- Sant. Att öka antalet möjliga hjulkombinationer gör det möjligt för speltillverkare att designa slots som erbjuder större jackpottar och mer variation i vinstbord.
- Procentandelen snurr som vinner för spelaren kallas träff-frekvensen.
- Nej, maskiner med höga träff-frekvenser har inte nödvändigtvis högre vinstprocent än de med lägre träff-frekvenser. Den totala vinsten kan vara högre, lägre eller densamma med en högre träff-frekvens.
- Falskt. Alla trehjulsslots har inte bara en vinstlinje. Det är en vanlig konfiguration, men vissa har så många som 27 vinstlinjer.
- Nej, du kan inte se genom att titta på två maskiner vem som är den högre betalaren. De kan se identiska ut, men har inte nödvändigtvis identiska träff-frekvenser eller vinstprocent.
- Progressiva spelautomater bygger stora jackpottar genom att lägga till en procentandel av varje insats till jackpotten tills någon vinner.
- Fristående progressiva bygger jackpotten från satsningar på en enda maskin, länkade progressiva bygger en jackpott från satsningar på ett antal elektroniskt länkade maskiner och bredare progressiva bygger jackpottar från satsningar på maskiner kopplade till mer än ett kasino.
- Om du spelar en buy-a-pay-slot bör du satsa max när storbetalande symboler blir icke-betalande symboler utan en max-myntsatsning. är den högre betalaren.