SLOTS BONUSEVENT
Bonusar är events där mycket av de kreativa, interaktiva momenten i slots är i fokus.
Mycket av spelutvecklingen fokuserar på att få till bra bonusar för att få oss att testa spelet och sen fortsätta spela. Som en chef för ett slotföretag sa till mig 2013, "Bonusar är allt". Hur bonusar ser ut begränsas enbart av designerns fantasi och vad spelarna gillar. Några kasinobonusar är så populära bland spelare att speltillverkarna använder dem om och om igen med nya twists. De mest populära formaten är:
- Wheel spinning-bonusar
- Pick’em bonusar
- Free spins bonusar
- Mystery bonusar
- Community style bonus
- Bonusslots
- Free bonus-slots
I det här kapitlet tar vi en närmare titt på alla formaten med några exempel.
WHEEL SPINNING-BONUSAR
I sin klassiska form är wheel spinning-bonusar ett mekaniska hjul som är fästa i toppen av slotmaskinen. Hjulet är uppdelat i sektioner som innehåller priser. När du vinner bonusen så trycker du på en knapp eller på skärmen för att starta hjulet. När hjulet stannar så vinner du priset där hjulet stannar. Konceptet har utökats till hjul på videoskärmar och hjul som avgör vilken typ av bonus du får.
Hjulen drivs av slumpgeneratorer, precis som slotsen. Hjulet behöver inte vara indelat i lika stora delar.
Om hjulet landar på alla segment lika ofta så kan vi avgöra vissa saker genom att titta på maskinen:
- Vi skulle få högsta bonus på 1,000 krediter en gång var tionde snurr
- Vi skulle få lägsta pris på 20 krediter en gång per tio snurr.
- Snittvinsten per snurr är 213 krediter.
Bonushjulen ger dock inte högsta pris så ofta. Speldesigners behöver events som händer tillräckligt ofta för att hålla spelarna intresserade och ger en möjlighet till stora vinster. För att nå den perfekta balansen så använder speltillverkarna något som liknar det som beskrivs i kapitel 3. Segmenten kan vara lika stora, men sannolikheten fördelningen på utfall behöver inte vara det.
Ett hjul med 10 segment kan sättas upp med 50 slumpmässiga siffror:
Med de siffrorna kan vi avgöra följande:
- Högsta priset på 1,000 krediter delas ut en gång per 50e spin.
- Lägsta priset på 20 krediter delas ut en gång var 10e spin.
- 60- och 50 krediter är det vanligaste priset.
- Snittvinsten är 105 krediter.
Med en snittvinst på mindre än hälften av 213 som du hade fått om alla utfall förekom lika ofta så kan speltillverkarna lägga in bonusar som är mer frekventa. Och om de riggar siffrorna så att vinster på 60 och 50 krediter är vanligast så blir inte spelarna avskräckta av att få lägsta vinst hela tiden.
Samma typ av vägning av siffror appliceras på bonushjul som triggar andra bonusevent utöver att ge krediter.
Alla bonusar förekommer inte lika ofta i Bally's Michael Jackson: King of Pop, WMS’ Journey to Oz eller något annat spel som använder ett hjul för att initierar gratissnurr eller pick’em bonuses. De mest lukrativa bonusarna förekommer mest sällan. En till twist på bonushjulen infördes av Bally's U-spin-teknologi. Det introducerades på spelet Vegas Hits. Ett bonushjul sätts ovanpå maskinen och går även att se på skärmen.
Du rör på skärmen och drar fingret för att få hjulet att gå fram och tillbaka, snabbt eller långsamt. När du släpper skärmen så rör sig hjulet i samma hastighet som du drog ditt finger med. Hjulet ovanpå maskinen rör sig med samma hastighet som hjulet på skärmen, och de stannar på samma plats. Det är en häftig visuell effekt som ger spelarna en illusion av kontroll, men resultatet bestäms av en slumpgenerator.
- Wheel spins används för att ge krediter eller för att starta bonusevents.
- Resultaten avgörs av en slumpgenerator.
- Ett virtuellt koncept kan användas så att de högsta priserna delas ut mer sällan
PICK'EM BONUSAR
Bonusar där du väljer ett pris, eller pick’em bonusar har varit en grundpelare i videoslots sen det sena 90-talet. De kan vara så simpla som ikoner på en skärm där spelarna måste välja en för att få krediter. De kan också vara längre events där du fortsätter välja ikoner tills att du väljer en ikon som avslutar eventet.
Här är några saker du bör veta om pick’em bonusar.
- pick’em bonusar är designade för att göra dig till en aktiv deltagare i spelet
- Sannolikheterna sätts av en slumpgenerator.
- Du pekar på en ikon på skärmen som ger ett pris.
- Ditt val har betydelse, även om det inte finns någon strategi som tar dig till högsta vinsten.
- Några spel använder pick’em bonusar för att dela ut ikoner, gratissnurr eller bonusevents.
Ett klassiskt sånt spel är Reel ’Em In där spelarna väljer en fiskare som ska fiska en fisk. Ju större fisken är desto större är bonusen. En långvarig favorit är Jackpot Party, där spelarna väljer en av flera paket. Du fortsätter välja paket tills att du väljer ett paket som innehåller en party pooper istället för ett pris. Party poopern avslutar bonusen.
DITT VAL SPELAR ROLL
Spelarna undrar ofta om deras val har betydelse eller om bonusarna är förbestämda.
Vinner du priserna du väljer eller justeras priserna efter vad du väljer?
Svaret är att du faktiskt får det du väljer och ditt val har betydelse.
Låt oss hitta på en runda där du väljer färger.
När du rör på skärmen så får du antingen bonuskrediter eller ett "Round Over"-meddelande. Du kan se vilka färger som döljer vilka priser, men de har redan satts av slumpgeneratorn.
Det är som att det finns ett annat rutnät under färgerna. Om du kunde se det skulle det se ut såhär:
Om du väljer den andra rutan i den andra kolumnen så får du det högsta priset på 100 krediter och får fortsätta välja.
Om du väljer alla krediter utan att välja "round over" så får du 395 krediter.
Om ditt första val är "round over" så får du 0.
Det finns ingen summa som är förutbestämd som du "ska vinna". Slumpgeneratorn sätter inget pris, t.ex 75 krediter, som justerar alla block. Slumpgeneratorn sätter sannolikheterna, och du får allt som dina val genererar. Det finns ingen strategi för att hitta blocken som ger mycket betalt. På grund av att dina val gör skillnad så får du en känsla av kontroll. Men eftersom det inte finns något sätt att se vad varje block innehåller så kommer ingen strategi ge mer än att bara välja block slumpmässigt.
BONUSRESULTAT OCH ÅTERBETALNINGSPROCENT
Spelarna har ofta problem med att bonusutbetalningar varierar beroende på valen de gör. "Hur kan det inte vara ett fast belopp", frågar de. "Måste det inte vara ett fast belopp så att de kan programmera återbetalningsprocenten?". Som vi har sett i tidigare kapitel så är spelen inte alltid programmerade för att få till en specifik återbetalningsprocent. Istället sätts spelets odds så att det kommer gå mot en viss procent över hundratusentals spel. Det är så pick’em bonusar fungerar. Programmerarna behöver inte veta hur stor varje vinst är. De behöver bara veta snittvinsten givet slumpmässiga val.
Låt oss hitta på en pick’em bonus. Låt oss säga att vi har ett spel med tema African wildlife med en bonus där du väljer symbol en gång, antingen ett lejon, en elefant eller en flodhäst. Slumpgeneratorn kommer slumpmässigt placera ut vinster på 25, 50 och 75 krediter. Det är omöjligt att veta vilken symbol som ger vilken vinst. Det du ser på skärmen är:
Krediterna är dolda, precis som för färgblocken. De kan exempelvis vara fördelade enligt följande:
Ordningen i hur de är placerade ändras varje gång. Ditt val påverkar hur mycket du får varje bonusrunda. Men speltillverkaren vet att över många spel så kommer ungefär en tredjedel ge 25, en tredjedel ge 50 och en tredjedel ge 75. Snittutbetalningen är 50 krediter, och tillverkaren kommer använda det för att bygga oddsen så att de träffar en viss utbetalningsprocent.
PICK OF THE LITTER
Genom åren har pick’em bonusar använts på många olika sätt för att få dig att bli en aktiv deltagare i spelen. Här är några exempel:
FORTUNE COOKIE, IGT:
Bonusen tar fram en meny på en kinesisk restaurang där du måste välja olika rätter i olika kategorier - en fågelrätt, en skaldjursrätt, och så vidare. Varje rätt du väljer är värd krediter, och efter att du gör dina val så kan du se om du valde det bästa inom varje kategori.
THE FLINTSTONES, WMS:
Bedrock Bowling-bonusen startar med att du väljer ett bowlingklot. Vill du ha klotet som är gjort av pengar? The Stone Age stone ball? Då kan du kasta det och se om du blir rik.
DEAL OR NO DEAL, ATRONIC/SPIELO/GTECH:
Precis som i TV-programet så är det portföljer som gäller där du vill välja bort portföljerna med minst pengar i.
BATTLESHIP, MIKOHN:
Bonuseventet spelas precis som det klassiska brädspelet. Du väljer en ruta och försöker hitta skepp som ger pengar. Det här är bara några exempel på vad du kan göra med såna här event. Det finns hundratals olika sorter och kommer komma hundratals till med roliga twists.
- Pick’em bonusar är designade för att få spelarna att delta interaktivt.
- Ditt val avgör hur mycket du vinner.
- Speltillverkare kan använda en förväntad snittvinst för att få till återbetalningsprocenten.
FREE SPIN BONUSES
Freespin-bonusar har blivit de vanligaste bonuseventen på moderna slotmaskiner. Du får ett antal gratisspins där du kan få vinst utan någon insats.
Några viktiga saker kring freespins:
- Freespin-bonusar är designade för att ge volatilitet till slotsen.
- Många freespin-bonusar använder samma symboler som i originalspelet
- Några freespin-bonusar har annat som wilds och stackade symboler som inte finns i det vanliga huvudspelet.
- När freespins spelas används med vanliga symboler så kan du trigga extra freespins om rätt symboler dyker upp.
ADDERAD VOLATILITET
När videoslots blev populärt i US på 90-talet så var de mest populära slotsen såna med pick’em bonusar.
Den australiensiska slotstillverkaren Aristocrat Technologies fokuserade på freespins trots att de amerikanska tillverkarna WMS Gaming och International Game Technologies fokuserade på pick’em.
Den stora möjligheten dök upp i början av 2000-talet där encentsslots tog över femcentsslots som de mest populära. femcentsslots designades med låg volatilitet där spelarna skulle vinna lite och ofta och spela länge.
Pennyslots behövde mer volatilitet för att kunna erbjuda spelarna chansen att vinna stort. På spel för fem cent så var få krediter tillräckligt värt att spela för. Ta jackpot Party som exempel. Om en spelare väljer rätt några gånger så kan de få 200 krediter, värt $10.
På många kasinon kunde en spelare köpa en lunchbuffé för $10. Men om samma spel spelades med insats en cent så skulle spelarna bara vinna $2. Det är inte ens nära en buffé - det kanske går att köpa en påse chips eller godisbit med pengarna. Freespins är ett sätt att ge spelarna chansen att vinna stort. Alla utbetalningar från originalspelet är tillgängliga, till och med högsta jackpot.
PLUS OCH MINUS MED FREESPINS
- Freespins ger spelarna chansen att vinna tusentals krediter.
- Om du vinner ytterligare freespins i bonusspelet så kan du förlänga bonusen.
- Det är möjligt att inte vinna något på freespins.
Snittutdelningen på freespin-bonus är ungefär lika stor som pick’em bonusar, men distributionen är skiljer sig. Det finns både fler väldigt stora bonusar och fler väldigt små bonusar när freespins används.
KLASSISKA FREESPINS
De första freespin-spelen adderade ingenting. Det var enbart spinsen som var en bonus. Det formatet används fortfarande, men andra saker har adderats. Ta Aristocrats Queen of the Nile, ett populärt spel.
- 15 free spins triggas när du får tre pyramidsymboler
- Pyramiderna framhäver bonusen genom att lysa beacons ut över sina toppar
- Under bonusspelet så betalar vinnande kombinationer lika mycket som under vanligt spel.
- Om du får tre pyramider till under dina free spins så får du 15 nya free spins.
Det är ett format som funkar än idag.
Många freespin-spel fungerar ungefär på samma sätt.
FREE SPIN EXTRAS
Många freespin-spel lägger till mycket mer än det klassiska freespin-upplägget.
Här är några exempel på hur freespins har använts:
MICHAEL JACKSON KING OF POP, BALLY:
I "smooth criminal"-bonusen sker spelet till Michael Jacksons musikvideo. Michael Jackson stannar till cymbalerna som spelas och pekar på symbolerna som blir wilds.
WONDER WOMAN, BALLY:
Wildsymboler adderar till vinsten. I Wonder Woman Gold finns det extra wilds på hjulen. I Wonder Woman Wild så ersätter Wilds de sämsta symbolerna A, K, Q och J.
TIGER TIGER, AMERICAN GAMING SYSTEMS:
All fokus läggs på stora utbetalningar i bonusen. Alla lågbetalande symboler elimineras och allt som kvarstår är de högbetalande symbolerna - bengaliska tigrar, svarta tigrar, jägare och wilds. En skärm full med de symbolerna ger otroligt stor vinst.
TMZ, IGT:
Du är en del av all action i ett spel som har en kamera som fotar dig. Celebrity Spin Cycle-bonusen startar när polisen stannar en bil som du kör som åker för fort. Du är en symbol på hjulen.
WICKED WINNINGS LEGENDS, ARISTOCRAT:
Freespinsen använder Sticky Stacks. Fulla kolumner av symboler fastnar för nästa spin där det går att vinna riktigt stora pengar.
ZEUS II, WMS:
WMS och deras moderbolag Scientific Games erbjuder många spel med respins. Zeus är en av dem. Om en Zeussymbol fastnar på den första kolumnen kommer alla Zeus-och wildsymboler fastna på hjulet i två respins. Du kan också vinna freespins om du får tre blixtar .
JOLLY ROGER, IGT:
Spelarna kan välja volatilitet på bonusen genom att välja färre freespins med en hög multiplikator för vinsterna eller färre spin med en mindre multiplikator.
Du kan exempelvis välja fem spins multiplicerat med 10, 10 spins multiplicerad med fem, 15 med tre eller 20 gånger 2.
Välj fem freespins och du kommer vinna mer sällan men du vinner stort när du väl vinner. Väljer du 20 spins så kommer du vinna oftare men vinsterna kommer vara mindre.
GOLDIFY, GTECH (SINCE MERGED WITH IGT):
En annat sätt att välja volatilitet. Goldify låter spelarna välja en symbol. Vinsterna dubblas sen på vinster med den symbolen. Att dubbla högbetalanda symboler leder till högre volatilitet, men om du dubblar mer frekventa symboler så får du lägre volatilitet. DU kommer inte hitta alla de här spelen på ett och samma kasino. Spel kommer och går, men bonusarna är ungefär likadana.
- Freespins används ofta för att kunna ge höga vinster på slots med låga insatser.
- Stora vinster på freespins varieras med bonusspel som ibland inte ger någon vinst alls.
- Extra wilds och stackade symbolar, respins och spel där du får välja volatilitet används för att göra freespins mer attraktivt.
MYSTERYBONUSAR OCH SKICKLIGHETSBASERADE BONUSAR
Med alla variationer som finns på liveslots och online slots, speciellt videoslots, finns det två saker som nästan är absoluta sanningar:
- Hjulen eller skärmen visar exakt varför du får den vinst du får.
- Utfallen är helt slumpmässiga.
Oavsett om du ser vinnande symboler på en betallinje, vinner på ett bonushjul eller får ett pris baserat på en pick’em bonus så ser du varför du vinner och hur mycket du vinner.
Det finns inget du kan göra för att ändra utfallet. Allt är slumpmässigt.
Vad som gör de två punkterna till nästan absoluta sanningar är mysterybonusar och skicklighetsbaserade bonusar.
MYSTERYBONUSAR
Istället för att triggas av symboler som landar på hjulen så är det slumpmässigt när mysterybonusar triggas.
Mysterybonusar uppfanns av John Acres, som är VD för Acres 4.0. Under 30 års tid har Acres kommer på sätt att tracka spelare och progressiva jackpots.
Det första spelet med mysterybonus som blev framgångsrik var Money Time av Mikohn Gaming 1997.
Vid slumpmässiga tidpunkter så kommer blinkande ljus och ljudeffekter signalera "Money Time".
Under Money Time-perioden så får alla aktiva spelare på maskinerna slumpmässiga belöningar tills en slumpmässigt summa har delats ut. Nu för tiden så triggas såna bonusar ofta på spel med progressiva jackpots.
Ta WMS Gamings Super Jackpot Party där du kan få en pick’em bonus på två sätt.
- Om noisemakersymbolen landar på det första, tredje och femte hjulet så hör du "Jackpot Party!" och bonusen börjar.
- Vid slumpmässiga tillfällen så hör du "Surprise Party! och samma bonusevent triggas.
När det är dags för surprise party så behöver du inte få noisemakers. Det finns ingen förvarning för att du får bonus. Helt plötsligt så har du den.
I WMS’ Goldfish så triggas en bonus på hjulen. Tre fiskmatsburkar triggar en pick’em bonus.
Andra bonusar är mysterybonusar som är baserade på de olika fiskarna i spelet. Till ljudet av trummor så kastas en fisk från in i en fiskskål och triggar bonusen.
Det finns ingen hint som visar att en bonus är på gång. Det sker helt slumpmässigt.
Mysterybonusar triggas av slumpgeneratorer som kan programmeras på många olika sätt:
- De kan triggas vid en vald slumpmässig tid.
- De kan triggas efter att ett slumpmässigt antal mynt har spelats
- De kan triggas när en jackpot eller prispott når en slumpmässig siffra.
Du kan hitta mer information om hur det slumpmässiga urvalet fungerar i Kapitel 6: Video Slot Progressives, eftersom progressiva spel har det största segmentet av mysteriespel.
SKICKLIGHETSBASERADE BONUSAR
Det här är ett segment som antagligen kommer växa allt eftersom kasinon vill locka över spelare som spelar skicklighetsbaserade spel.
2015 så legaliserade Nevada skicklighetsbaserad gambling. När Nevadas spelkommission godkänner något så brukar vi få se speltillverkarna göra plats för det nya formatet.
Det finns redan spel som är skicklighetsbaserade i själva bonusmomentet. Den äldre lagstiftningen i Nevada tillätt upp till 4% av spelets återbetalning att ges us till följd av skicklighetsbaserade spel, och de finns i många stater.
Men det är inte tillräckligt för att göra skicklighetsbaserade spel lönsamma för spelarna. De fyra procenten innebär att återbetalningsprocenten går från 88 till 92 procent, beroende på hur skicklig spelaren är, men det är fortfarande huset som vinner.
Här är några av spelen som finns på olika kasinon som använder skicklighetsbaserade bonusar.
PONG, Bally Technologies:
Bally var en pionjär när de 2007 lanserade Pong, baserat på arkadspelet från 70-talet som var en tvådimensionell bordtennis-simulering. Bonusen var en omgång Pong, och om du vann mot maskinen fick du större bonus.
BREAKOUT, Bally Technologies:
Breakout var en uppföljare till Pong på 70-talet, och i slotsvärlden 2008. Du skickar en boll mot ett gäng färgade block. Varje block du träffar försvinner och ger dig mer pengar, och om du inte lyckas hålla bollen i luften så förlorar du.
TULLY’S TREASURE HUNT, International Game Technology:
I bonusen använder du en joystick för att guida en sköldpadda i en undervattensjakt för att samla bonus. Få honom att simma genom rätt ikoner så växer din bonus.
CENTIPEDE, International Game Technology:
Baserad på en arkadklassiker. Centipede belönar skicklighet då du använder en joystick för att sätta dig själv i rätt position och skjuta på en krypande tusenfoting. Förstör hela tusenfotingen för att komma till en ny bana med chans på större vinster.
ZUMA, GTECH:
GTECH har gått ihop med IGT, men har under licens med PopCap Games introducerat Zuma. Ett skicklighetsbaserat bonusevent där spelaren spelar som Zuma, en groda som skjuter färgade bollar för att träffa bossen Kahtiki Khan.
Spelare som inte litar på sin skicklighet, eller som hellre vill ha slumpmässiga vinster, har alternativet att välja freespin-bonusar på Tully, Centipede eller Zuma eller låta en dator spelar åt dem på Pong eller Breakout.
Alla de här spelen har lojala följare, men ingen har blivit en megahit.
Bally har tillfälligt skrotat alla skicklighetsbaserade spel men planerar att introducera Space Invaders - ett spel med en bonus baserad på arkadfavoriten. Speltillverkarna tror att de yngre generationen kommer kräva skicklighetsbaserade spel och står redo att möta behovet.
UPPLEVD SKICKLIGHET
Även spelare som inte litar på sina färdigheter gillar att känna att de har kontroll över utfallen. Speltillverkarna brukar fixa det med något som kallas för "upplevd skicklighet".
Upplevd skicklighet innebär att de har skicklighetsbaserade spel i bonuseventen men bonusarna delas utt slumpmässigt.
Ett exempel är SkeeBall från Bally. Bonuseventet är baserat på arkadfavoriten SkeeBall där du skjuter upp bollar i en flipperliknande maskin men försöka landa dem i cirklar. De minsta cirklarna ger mest poäng.
I SkeeBall-sloten:
- SkeeBall-spelet dyker upp på skärmen.
- Du rör och drar bollar på skärmen och när du släpper så rullar de snabbt eller långsamt.
- Du kan försöka rulla bollarna rakt eller så kan du skicka in de i sidorna mot cirklarna.
- Om bollen landar i cirklarna får du poäng.
- Det inkluderar skicklighet. En bra spelare kommer få fler poäng än en dålig spelare.
När rundan är över får du poäng för hur många biljetter du har vunnit och du tar biljetterna till en affär på skärmen.
I affären finns det priser och varje pris kostar ett antal biljetter. Du väljer: Vill du växla in många biljetter mot ett stort gosedjur eller välja flera mindre priser?
Efter varje val så får du ett antal krediter för priset du har valt.
Det är där slumpmomentet kommer in i spelet. Krediterna du får avgörs slumpmässigt och inte baserat på hur många poäng du fick i spelet. Skickliga spelare kommer få fler biljetter än dåliga spelare, men deras kreditpriser kommer vara ungefär likadan.
Bally har använt upplevd skicklighet på flertalet spel. IGT använde det på Big Buck Hunter, som har ett plastgevär vid sidan av maskinen som används vid en jaktbonus. Bättre skyttar får fler poäng, men inte nödvändigtvis större pris.
Perceived skill games are likely to have a place in casinos for a long time, but casino operators and game manufacturers alike are banking on the big growth coming in true skill games.
Upplevd skicklighet kommer antagligen få större plats på kasinon, men kasinon och speltillverkare lägger extremt mycket pengar på riktiga skicklighetsspel.
- Det är inte nödvändigt att få bonussymboler för att trigga mysterybonusar.
- Mysterybonusar kan triggas slumpmässigt vid valda tider, belopp eller jackpotstorlekar.
- På spel med skicklighetsbaserade bonusar så kommer skickliga spelare prestera bättre än dåliga spelare, men de har inte fördel mot huset.
- Upplevd skicklighet involverar skicklighet i spelet, men utdelningen av krediter är slumpmässigt, så dåliga spelare kommer vinna ungefär lika mycket som skickliga spelare.
COMMUNITY STYLE BONUSAR
Slotmaskiner är något som spelas ensam. En man eller kvinna mot en maskin, utan känslan av gemenskap som finns vid ett blackjackbord eller craps.
Speltillverkarna försöker ge spelare i livekasinon en känsla av gemenskap med community-slots där flera spelare är inblandade i en bonus samtidigt.
Community-bonusar kan anta flera olika former:
- Bonusar som sker samtidigt där flera spelar kan delta i samma event.
- Bonusar där alla spelare vinner tillsammans.
- Bonusar där spelarna turas om om att vinna krediter åt varandra.
- Bonusar där spelarna tävlar mot varandra.
COMMUNITY UPPFINNS
Den första communitybonusen på en liveslot var Bonus Road Rally av A.C. Coin. I Bonus Rally hade en display ovanför maskinen med 10 bilar, en för varje maskin som deltar.
Ju mer spelarna spelade det vanliga spelet desto längre kom bilarna på banan.
Spelaren vars bil åkte över mållinjen först vann störst bonus. Bonus Road Rally var ett spel som var före sin tid, men det blev aldrig särskilt populärt. Istället kom genombrottet ett decennium senare när videoslots var väletablerade.
SAMTIDIGA BONUSAR
2005 så tog International Game Technology sitt populära spel med Wheel of Fortune-tema till community med Wheel of Fortune Super Spin.
Super Spin inkluderar:
- Nio stolar och spelskärmar runt ett gigantiskt hjul.
- Varje spelare spelar sitt egna basspel.
- När en spelare vinner ett bonussnurr så kan han eller vänta och spela bonusen senare.
- Fler än en spelare kan välja att spela sina bonusar på samma hjulsnurr.
Med det formatet så kan spelarna spela tillsammans, men deras bonusar är olika stora. Du behöver inte nödvändigtvis heja på din granne för du vill ha den högsta utbetalningen. A.C. Coin använda samma format i Super Bankroll Bonus, som har en central kolumn som hade många olika bilder av amerikanska pengar.
I bonuseventet så åker kolumnen runt och stannar beroende på din bonusstorlek. Om två eller fler spelare spelar bonusen så får de olika utbetalning för att det som hamnar på din skärm skiljer sig från det som hamnar framför din granne.
VINN TILLSAMMANS PÅ BONUSAR
Ledaren i community-bonusar där man vinner tillsammans är WMS Gaming. De började lanseringen av dessa spel med Monopoly Big Event 2005 och rullade ut till kasinon 2006.
Monopoly Big Event inkluderar:
- Individuella spel med egna bonusevent.
- En stor plasmaskärm som sträcker sig över flera maskiner.
- Ett av bonuseventen är en promenad runt spelplanen där en virtuell tärning tar spelarna runt en monopolplan på plasmaskärmen.
- Spelarna vinner krediter för varje monopolfastighet de hamnar på.
- Spelare som spelar med eller spelar snabbare får en multiplier på krediterna.
Det är en vinstupplevelse som man delar med andra då alla spelarna spelar samtidigt. Om tärningen tar spelarna till Marvin Gardens så får alla spelare krediter för Marvin Gardens, men spelarna vinner inte lika mycket. Eftersom att storleken på insatsen och spelhastigheten ger en multiplier så kan få en vinst på 2,000 gånger två medans din större granne får den multiplicerad med tre.
Det formatet har varit väldigt lyckat för WMS, och har överförts till andra spel som Jackpot Party och Press Your Luck.
KOLLABORATIVA BONUSAR
Kollaborativa bonusar är en spinoff på föregående bonustyp men där alla spelare turas om att spela i bonusspelet.
I ett spel där man vinner tillsammans kan en spelare trycka på en knapp som triggar ett event som sen spelas av en slumpgenerator, eller där en enda spelare spelar åt hela gruppen. I kollaborativa bonusar har flera beslutsvägar, och alla spelare deltar. WMS modifierade monopol med konceptet Monopoly Bigger Event med individuella spel med egna bonusar och kollaborativa bonusar på den stora skärmen.
De är:
- Vattenkraftverk och elkraftverk. Spelarna turas om om att välja vatten eller el för bonusar.
- Community Chest och Chans: Spelarna turas om om att dra kort för att få bonusar eller trigga andra event.
- Runt brädan: Spelare turas om om att kasta den gemensamma tärningen för att gå runt brädan.
Om du lyckas trigga en av de riktigt stora bonusarna så är du allas hjälte. Om du hamnar på en mindre bonus så har de andra fortfarande en chans att landa den riktigt stora bonusen. International Games Technology har spelare som jobbar tillsammans på Hot Roll Community som fungerar ungefär likadant.
Hot Roll Communitys bonus:
- Tre spelare spelar bonusen tillsammans.
- De turas om om att slå en virtuell tärning på den stora skärmen.
- När en spelare vinner så vinner alla.
- Om en spelare får en sjua så avslutas den spelares bonusrunda, men de andra fortsätter kasta tärningen tills att alla tre har fått en sjua.
- Spelarna som har åkt ur fortsätter få bonusar så länge minst en spelare är aktiv.
Alla vinner tillsammans och det är kollaborativt då alla bidrar till att vinna pengar åt de andra spelarna.
COMPETITIVE BONUSAR
Arketypen av competetive bonusar är Reel ’Em In: Compete to Win av WMS. Spelarna får bonus samtidigt på den stora skärmen men de vinner inte samma priser.
I Fishing Derby-bonusen:
- Alla spelare har en fiskelina i det virtuella havet på den stora skärmen.
- Fiskar av olika storlek simmar förbi.
- Du får bonuskrediter för varje fisk du fångar, med större bonusar för större fiskar.
- I slutet av rundan så jämförs allas resultat, och den som har flest vinster få ett extra pris.
Att fånga flest fiskar är inte alltid bäst. Om du får 10 mindre fiskar som är värde 25 poäng eller mindre och din granne fångar ett monster värt 500 krediter så vinner din granne.
Istället för att vinna tillsammans så kommer underhållningen från tävlingsmomentet.
Som med alla slots så har community-spel ökar och sjunger populariteten fort, och du kanske inte hittar de på specifika kasinon. Men du vet vilka olika verktyg som speltillverkarna har för att göra populära spel och bonusar.
- Det är inte nödvändigt att få bonussymboler för att trigga mystery-bonusar.
- Mystery-bonusar kan triggas slumpmässigt, baserat på hur mycket du spelar eller hur stor jackpoten är.
- På spel som är skicklighetsbaserade kommer skickliga spelare prestera bättre än dåliga spelare, men inte ha fördel mot huset
- Spel där upplevd skicklighet tillämpas involverar skicklighetsmoment, men krediterna som delas ut delas ut slumpmässigt, så skickliga och dåliga spelare kommer få lika mycket krediter.
TESTA DIG SJÄLV
- Vilka priser kan du vinna på bonushjul?
- När alla delar av ett bonushjul är av samma storlek, är alla utfall lika sannolika?
- Vad är en pick’em bonus?
- Sant eller falskt: Slumpgeneratorn bestämmer ditt pris på en pick’em bonus och dina val spelar ingen roll
- Freespinbonus: A. Gör det möjligt att vinna stort även om insatsen är liten; B. Du kan spela länge utan insats, speciellt om dina freespins kan triggas igen under bonusen; C. Adderar volatilitet för att större vinster balanseras med nollvinster; D. Alla val ovan; E. Inget av valen ovan.
- Nämn några andra saker som speltillverkarna gör för att öka intresset för freespins.
- Vad triggar mysterybonusar?
- Vad är skillnaden på skicklighetsbaserade bonusar och bonusar med upplevd skicklighet?
- Sant eller falskt: Community-maskiner uppfanns efter att videoslots blev populärt.
- Spelarna vinner alltid lika många krediter på spel där man vinner tillsammans?
Svar
- Du kan vinna krediter, multipliers eller trigga andra bonusevent, men det är inte alla spel som erbjuder allt.
- Ett hjul som är uppdelat i lika stora delar ger inte alltid lika stor chans att vinna alla priser. En slumpgenerator avgör.
- En pick’em bonus är en interaktiv bonus där du väljer en ikon på skärmen som döljer en belöning.
- Falskt. Ditt val spelar roll. En slumpgenerator sätter sannolikheterna min ditt klick avgör priset.
- D. Alla val ovan.
- Speltillverkarna lägger till wildsymboler, extra stackade symboler och respins.
- Mysterybonusar triggas av en slumpgenerator och det kan ske slumpmässigt, beroende på hur mycket du spelat eller storleken på priset som ska delas ut.
- På skicklighetsbaserade bonusar så kan spelarna påverka hur mycket de vinner. Upplev skicklighet innehåller skicklighetsmoment, men din belöning är helt slumpmässig.
- Falskt. Den första communitybonusen, Bonus Road Rally, var på en mekanisk slot och kom 1996, strax innan videoslots kom.
- På spel där man vinner tillsammans vinner spelarna inte alltid samma belopp då en multiplier delas ut till de som spelar för större insatser eller spelar snabbare.
Skrivet av John Grochowski