GRUNDERNA I SLOTS
Du läser den här guiden för att du vill lära dig hur spelautomater fungerar, vad som krävs för att utveckla spel som är roliga för spelare och hur du får den spelupplevelse som är bäst för dig. Du har kommit till rätt ställe, eftersom mina mer än 30 år som spelare och mer än 20 år som spelskribent i böcker, tidningar och tidskrifter, och som lärare och föredragshållare vid seminarier, har fått mig att utforska spelen , deras historia, deras design och programmering och oddsen att vinna.
Tillväxten av slots är ett världsomspännande fenomen, och på många platser överträffar de populariteten för alla bordsspel tillsammans. Det finns flera anledningar:
- Slots är lätta att spela.
- Minsta insatser är överkomliga
- Det finns en chans att vinna stort för en liten insats
- Moderna slots och online slots är roliga och underhållande att spela
Syftet med det här kapitlet är att introducera dig till spelautomaternas plats i moderna kasinon, varför de är så populära och några av verktygen som gör dem spännande för spelare.
RESAN FÖR SLOTS
Uppfunnet av en mekaniker från San Francisco i slutet av 1800-talet, har spelautomater gått igenom en mängd faser och inkarnationer.
Bland spelautomaternas faser är:
- De har använts som företagsbyggare på butiksinnehavarnas diskar, och ibland delat ut tuggummi eller golfbollar istället för kontanter.
- De har varit relativt billig underhållning för makar eller betydande andra att roa sig på kasinon medan deras partners spelade på riktigt vid borden.
- De har varit mekaniska urverksenheter.
- De är nu högteknologiska underverk som kombinerar animation, filmklipp, Surround Sound och rörliga stolar för specialeffekter.
Vad spelautomater är idag är ett världsomspännande fenomen, från deras ursprung i USA till Europa till Australien och Stillahavsområdet.
- I USA, där mer än en miljon slots befolkar kasinogolven, är de ett stort vinstcenter, och har sedan länge överträffat bordsspelen.
- Mer än 70 procent av kasinointäkterna i USA kommer från slots, och i vissa delstatsjurisdiktioner toppar det 80 procent och närmar sig till och med 90 procent.
- I Australien finns det ännu fler slots per capita än i USA.
- Slots utgör en mindre del av verksamheten men är fortfarande viktiga på den enorma kasinomarknaden i Macau.
- Tiotals miljoner människor spelar slotspel online, oavsett om det är för pengar på internetkasinon, där det är lagligt eller för underhållning via appar för sociala medier.
TYPISK HUSFÖRDEL
Det har hänt även om spelautomater i stort sett betalar mindre än andra casinospel. Det är möjligt för blackjack-korträknare att få en matematisk fördel på spelet och grundläggande strategispelare kan få husets fördel ner till en halv procent eller så. Craps-spelare står inför en 1,41 procents kant på passlinjen och kan få ner den till mindre än 1 procent med gratisodds.
Roulettespelare möter en husfördel på 5,26 procent på hjul med dubbla noll, och 2,7 procent på hjul som bara har en nolla. På slotsen talar vi om återbetalningsprocent. Dessa varierar beroende på nation och jurisdiktion, men i USA, där slotintäkter är offentliga uppgifter i de flesta stater. John Grochowski publicerade en artikel här som pratade om utbetalningsprocent och hur du maximerar dina utbetalningar.
Typiska återbetalningsprocent är:
Översatt till husfördelar är det 13 till 16 procent på 1-cents valör, 10 till 12 procent på 5-cents spel, 7 till 10 procent på 25 cent och 5 till 8 procent på dollarautomater . Det betyder att en penny slotspelare kanske ger huset $16 per $100 som satsas, medan en grundläggande strategispelare ger huset bara 50 cent per $100.
SÅ VARFÖR SPELA SLOTS?
På en procentuell basis kan slots (och onlineslots) inte jämföras med bordsspel, men det finns många anledningar till att spelare väljer slots:
SLOTS ÄR SIMPELT.
Det finns praktiskt taget ingen inlärningskurva i att spela en spelautomat. Som det mest grundläggande, du skjuter in valuta i en sedelvalidator för att köpa krediter, du trycker på en knapp eller drar i ett handtag för att börja snurra hjulen och du väntar på att se vilka symboler som landar på vinstlinjerna. Det finns inga strategier att lära sig, och ingen att kritisera dig om du gör ett misstag, som ibland händer vid blackjack-bord.
SLOTS HAR LÅGA MINIMUMINSATSER
Det är sällsynt att du hittar minimisatsningar på mindre än $5 per hand i Las Vegas kasinon, och till och med $5-bord kan vara knappa. Vid hektiska tider på premiumfastigheter, kanske du tittar på minsta insatser på $25 och uppåt. Spelautomater erbjuder lågrullarna en chans att spela för mycket mindre. Till exempel har vissa 1-cents videoslots 30 vinstlinjer, vilket betyder linjer över videorullarna som du får betalt på om matchande symboler radas upp. Om du satsar 1 cent på varje vinstlinje, är din satsning 30 cent per snurr på hjulen, långt, mycket mindre än något bordsminimum du hittar i ett kasino.
Det är möjligt att satsa mer – samma maskin kan tillåta satsningar på upp till 10 krediter per vinstlinje, eller en maximal insats på $3. Men med minimisatsningar kan slots vara billig underhållning. Det finns avvägningar inte bara i den högre husfördelen på slots, utan i spelets hastighet. På ett komplett blackjackbord för sju spelare kan du göra 50 till 60 satsningar per timme, och om du spelar en-mot-en mot dealern kan du få upp till 200 satsningar per timme. På spelautomater är det möjligt att göra uppåt 500 satsningar per timme, till och med 800 på spel där bonushändelser gör frekventa pauser i vadslagning.
SLOTS GER STORA JACKPOTCHANSER
Lockelsen med stora pengar är en stark attraktion, och stora pengar är möjliga på slots. Det är möjligt att vinna tusentals dollar, till och med miljoner på vissa spel, med en blixtsnurr. Den största slotjackpotten i historien, 39,7 miljoner dollar, kom på en satsning på 3 dollar på en International Game Technology Megabucks-maskin på 1 dollar på Excalibur casino i Las Vegas 2003. Sådana stora jackpottar är utomordentligt sällsynta händelser, men alla dedikerade slotspelare samlar då och då in vinster hundratals gånger insatsens storlek. Det kanske inte handlar om miljoner, men en vinst på 300 $ för en satsning på 30 cent är den typ av spänning som får spelare att komma tillbaka.
SLOTS ÄR KUL
Tillkomsten av datoriserade videoslots (eller online slots) har satt speldesigners fantasi fri, och spelautomattillverkare lägger enorma mängder tid och pengar på att utveckla interaktiva, underhållande slotsspel som ger dig en trevlig tid även när du inte vinner. Oavsett om du tar kontroll över en videoracerbil för att försöka komma till toppen av flocken för extra belöningar i NASCAR, plockar presentförpackningar på festen för att samla belöningar i den mångåriga spelarfavoriten Jackpot Party, eller tar din bild och faktiskt blir en del av spelet som en hjulsymbol i TMZ tar du en aktiv roll. Om du vill ha ett spel där du bara lutar dig tillbaka och ser hjulen snurra så finns de fortfarande kvar. Men mer och mer, betoningen på spel som är roliga samt en chans att vinna.
- Spelautomater har högre husfördelar än bordsspel, men är extremt populära.
- Spelare lockas av slots som är lätta spel att spela, med låga minimisatsningar, chanser till stora jackpottar och för deras underhållningsvärde.
- Ett mål för slotdesigners är att göra spelarna till aktiva deltagare så att de har det bra även när de inte vinner.
- Slots har ett eget språk och sin egen terminologi, oavsett om du tittar på mekaniska hjul genom ett spelfönster eller tittar på representationer av hjul på en videoskärm.
SLOTS: UPPFINNINGEN OCH HISTORIA
Spelautomater är sådana stöttepelare i moderna kasinon och spelautomater som spelas så mycket online idag att du kanske tror att det alltid har varit så. Men allt har sin början, och slots har utvecklats under de senaste 120 åren.
- Den första spelautomaten med tre hjul hade en maximal jackpot på en halv amerikansk dollar.
- Många tidiga spelautomater betalade inte ut i kontanter.
- Datoriserade slots med slumptalsgeneratorer möjliggjorde mer volatilitet och större utdelning.
- Internationella speltillverkare har haft ett enormt inflytande när det gäller att forma dagens slots.
Moderna spelautomater är datoriserade enheter som använder alla verktyg som tekniken erbjuder. Det verkar som att den enda gränsen för speldesign är designerns fantasi. Emellertid uppfanns slots långt före datorer, och de första slotsen var mekaniska urverksmaskiner.
CHARLES FEY OCH LIBERTY BELL
Det fanns myntstyrda spelenheter innan San Francisco-mekanikern Charles Fey uppfann Liberty Bell 1895, men det är med Liberty Bell som linjen som leder till moderna slots börjar. Fey skapade ett spel med tre snurrande hjul, ett handtag på sidan och ett fack för att släppa mynt.
Bland spelets funktioner fanns:
- Fem olika symboler användes på hjulen – hästskor, ruter, spader, hjärter och en Liberty Bell.
- Det fanns en enda vinstlinje över mitten av skärmen.
- Den högsta vinsten kom om hade tre Liberty Bells.
- Den översta jackpotten var liten med dagens standarder – 10 nickel, eller amerikanska femcent, vilket betyder en total jackpot på en halv dollar.
Designen var enkel, elegant och långvarig. Du kan fortfarande hitta trehjulsspel i dagens kasinon, även om de drivs elektroniskt snarare än av handtagsinitierade kuggar och växlar. Om du placerade Liberty Bell i dagens kasinon skulle den omedelbart kännas igen som en spelautomat.
TIDIGA SPEL
Medan Liberty Bell var det första rullsnurrande spelet, fanns det tidigare satsningsmaskiner med myntslots. Sittman och Pitt från Brooklyn, New York, producerade en pokerbaserad maskin 1891. Den hade fem trummor, vardera med 10 kortsidor. Varje spel skulle visa en femkorts pokerhand. Också populära var färghjulsspel. Dessa hade vertikala hjul uppdelade i segment i olika färger. Spelare skulle satsa på vilken färg som skulle hamna i linje med en toppindikator. Dessa maskiner skulle snabbt försvinna från scenen, medan Feys uppfinning sporrade andra speltillverkare att designa spel med tre hjul.
HERBERT MILLS
En tillverkare i Chicago, Herbert Mills, introducerade en spelautomat med tre hjul som heter Operator Bell 1907. Mills var ledande inom myntstyrda enheter, vilket inkluderade:
- En filmmaskin som kallas Autosteroscope.
- En varuautomat för att göra glass.
- Maskiner för dispensering av Coca-Cola, både i flaska och koppar.
Mills-maskiner var de mest utbredda tidiga slotsen, och det var Mills som först satte fruktsymboler på spelen. Fruktsymbolerna har varit så hållbara att spelautomater i vissa länder, inklusive Storbritannien, kallas för "fruktmaskiner".
HANDELSSTIMULATORER
Until the State of Nevada legalized casino gambling in 1931, slot machines that paid money were illegal in the United States. That didn’t mean such machines didn’t exist. But monetary payoffs couldn’t always be in plain sight.
- Istället för att vara kasinospel användes vissa maskiner som handelsstimulatorer, placerade på handlarnas diskar för att locka kunder och hjälpa till att växa affären.
- Handelsstimulatorautomater betalade i varor, snarare än i pengar. Bland priserna fanns golfbollar och cigarrer.
- Några populära spel betalade med tuggummipaket, särskilt Bell Fruit Gum. Tuggummiföretagets varumärkeslogotyp var en svart rektangulär stapel, och det inspirerade "bar"-symbolerna du fortfarande ser på moderna slots.
- Tuggummi smaker inspirerade också fruktsymboler inklusive körsbär och vattenmeloner, som också fortfarande används ofta. På vissa platser visste spelarna att de kunde vinna något mer, med handelspriser som i hemlighet byttes ut mot kontantvinster. Men åtminstone i det fria, var spelen utformade för att betala i lagliga priser.
UPPKOMSTEN AV BALLY
Ett annat Chicago-företag grundades 1932 som Lion Manufacturing.
En av dess tidiga framgångar var ett flipperspel känt som BallyHoo, och företagets namn ändrades till Bally Manufacturing. På senare år bytte det till Bally Technologies, och flyttade sina kontor till Las Vegas och är idag en del av Scientific Games. Flera år efter legaliseringen av hasardspel i Nevada, positionerade Bally sig för att utmana Mills om ledarskapet för spelautomater. Dess första riktiga slot var av sorten handelsstimulator. Bally Baby var en liten modell som gav priskort som skulle bytas ut mot tuggummi.
TIDIGA UPPFINNINGAR
Bally var en innovatör, ledare inom kasinoslots i årtionden. Bland Ballys innovationer var:
- Bally Bell, som var den första spelautomaten som accepterade mer än en myntvalör, med en plats för amerikanska femcentare (nickel) och en för 25-centare (quarters).
- Den populära Hi Boy upright sloten i början av 1940-talet, som etablerade Bally som en stor leverantör av slotspel. På 1960-talet gjordes mer än 80 procent av casinospelen av Bally.
- Elektromekaniska slots, introducerades på 1960-talet, där elektroniska komponenter lades till mekaniska funktioner.
- Coin hopper, introducerad tillsammans med elektromekaniska slot på Money Honey-maskinen. Myntbehållaren cirkulerade i en pool för utdelning. Det gjorde det möjligt för automaterna att göra större utbetalningar utan att behöva stoppa spelet för att spelaren skulle få betalningen av en anställd, och de större maskinutbetalningarna var ett stort steg för att öka slotens popularitet.
INTERNATIONAL GAME TECHNOLOGY
På 1970-talet uppfann en Bally-ingenjör, Si Redd, videopoker. Bally ville inte ha spelet, så Redd fick tillåtelse att ta det på egen hand. Det gjorde han, grundade ett företag som hette Sircoma, och när videopoker blev en hit och företaget blev börsnoterat och sålde aktier blev det International Game Technology. IGT, baserat i Reno, Nevada, och fortsatte med att ersätta Bally som världens största spelautomattillverkare, och 2014 slogs samman med GTECH, Italien-baserade ledaren inom lotterier och andra speltjänster och -teknologier.
IGTs innovationer har inkluderat:
- Datoriserade slots med virtuella hjul och slumptalsgeneratorer. Dessa gjorde det möjligt att designa spel med mycket mer variation i odds, vilket möjliggjorde enorma, livsstilsförändrande jackpottar.
- Progressiva spel för stora områden. IGTs Megabucks-spel var det första som länkade samman maskiner på olika kasinon för att erbjuda mångmiljonvinster.
- Popularisering av bonushjulet. Ett mindre företag, Anchor Gaming, tog fram ett tillägg till spelautomater som heter Wheel of Gold. IGT kände igen en bra sak när dem såg den. De licensierade Wheel of Gold, utarbetade ett licensavtal med tv-spelet "Wheel of Fortune", och resten är historia. Wheel of Fortune-slots har varit bland de mest populära spelen sedan mitten av 1990-talet.
SMAK FRÅN HELA VÄRLDEN
Slots har sina rötter i USA, och amerikanska spelautomater är fortfarande bland de världsledande. Det har dock uppstått spelautomater med världsomspännande inflytande runt om i världen. Aristocrat Technologies har haft ett enormt inflytande och ledde vägen i utvecklingen av spel med fem hjul (både mekaniska och på video), flera vinstlinjer och bonushändelser i början av 1990-talet. När då Chicago-baserade WMS Gaming, nu en del av Scientific Games, ledde genombrottet för flerradiga videobonusautomater i USA i mitten till slutet av 1990-talet, erkände cheferna att de var övertygade om att spelen skulle få resonans hos spelarna eftersom Aristocrats spel hade gått så bra på Pacific Rim. Bland andra världsomspännande speltillverkare som har gjort ett stort genomslag under de senaste decennierna är österrikiska Novomatic, japanska Konami Gaming och Aruze Gaming, med filialer i USA, Australien, Sydafrika och Macau.
VIDEO GENOMBROTT
Den stora majoriteten av spelautomater som används idag finns på videoskärmar istället för att använda mekaniska rullar. Tidiga videoslots, tillgängliga på 1980-talet, försökte efterlikna trehjulsupplevelsen, och de var inte alls framgångsrika. För att locka spelare behövde videoslots erbjuda en annorlunda spelupplevelse. I USA, de första spelautomaterna med videorepresentationer av spel med spinnande hjul var när Bally introducerade Game Maker 1994. Det inkluderade spelautomater, videopoker och video blackjack-spel på samma enhet. Slotsspelen utvecklade till och med en efterföljare, sällsynt för tiden. Poker och blackjack hade skapat efterföljare på ett videoformat, men Game Maker var den första maskinen där videoslotspel nådde en viss grad av popularitet. Bonusslots från Aristocrat och sedan WMS följde, och videons popularitet tog fart. Idag dominerar videoslots internationella marknader. Och även i USA, som har en längre och starkare tradition av mekaniska spel. Video slots utgör mer än 80 procent av moderna casino-slotsgolv.
- Spelautomater har funnits på scenen sedan slutet av 1800-talet, med San Francisco-mekanikern Charles Fey's Liberty Bell som satte standarden som det första spelet med hjul.
- Företag inklusive Herbert Mills och Bally Industries spelade nyckelroller i utvecklingen av slots, där Bally bidrog med många innovationer.
- Tidiga spelautomater användes som handelsstimulerande medel för köpmän, med utdelning i form av tuggummi, cigarrer, golfbollar istället för kontanter.
- International Game Technologys introduktion av virtuella hjul tillsammans med slumptalsgeneratorer möjliggjorde gigantiska jackpottar och variation i slotodds.
- Australiens Aristocrat Technologies användning av slots med fem hjul, video och bonusevenemang banade väg för de spelautomater vi ser idag från tillverkare runt om i världen.
- Datoriserade slots med mekaniska hjul används fortfarande i dagens kasinon, men den stora majoriteten av moderna spel använder videorepresentationer av hjul.
VIKTIGA FRAMSTEG INOM SLOTSTEKNOLOGI
Spelautomater är mer beroende av teknik än något annat kasinospel, och framstegen har förändrat de typer av spel som tillverkare kan erbjuda.
- Myntbehållaren möjliggjorde större utbetalningar vid maskiner, och biljettskrivare ersatte senare myntbehållaren.
- Den virtuella rullen möjliggör spel med större odds och större jackpots.
- Bonushjul och videobonusspel ger spelare något extra för att hålla deras intresse.
Om det finns en uppfinning som skulle kunna klassificeras som den viktigaste i spelautomatens historia så är det Charles Feys Liberty Bell-maskin. Men under de mellanliggande 120 åren har många innovationer och uppfinningar gått till att utveckla de spel vi spelar idag. Här är några av de viktigaste.
COIN HOPPER
När Bally-ingenjörerna Frank Nicolaus och Bud Breitenstein uppfann den motordrivna behållaren revolutionerade det spelautomater. Här är varför behållaren var så viktig:
- Tidigare spelautomater använde myntrör. De var stela; mynt måste staplas i dem.
- Utrymmet inne i maskinerna begränsade hur många myntrör som kunde hållas, och det satte allvarliga begränsningar för hur många mynt som kunde betalas ut innan rören behövde fyllas på.
- Myntbehållaren, som först användes på Money Honeys elektromekaniska slot 1963, gjorde det möjligt för myntmagasinet att cirkulera mynt för utbetalningar från en stor pool.
Den större poolen av mynt innebar att utbetalningarna kunde bli större, initialt upp till 500 mynt åt gången. Senare behållare kunde cirkulera mer än 1 000 mynt.
Nicolaus och Breitensteins idé gjorde det möjligt för speltillverkare att designa spel med större och oftare utdelningar.
DET VIRTUELLA HJULET
Om odds på spelautomater var begränsade av oddsen som härleddes från det faktiska antalet symboler på varje hjul, så kunde jackpotten inte vara särskilt stor. Att vi kan spela om jackpots som når tiotusentals, till och med miljoner dollar idag är tack vare Inge Telnaes. 1984 utvecklade han metoden för att kartlägga symboler och platser – eller ”stopp” – från ett fysiskt hjul till ett virtuellt hjul.
Det var en game changer av många anledningar:
- Stora jackpottar kräver stora odds för vinst, och ökande odds kräver att antalet möjliga kombinationer av symboler och platser ökar.
- Innan den virtuella rullen var den huvudsakliga lösningen för att öka antalet stopp på en spelautomatsrulle att öka storleken på rullen.
- Eftersom rullar var tvungna att passa in i en maskins hölje, kunde speltillverkare bara gå så långt med att öka antalet stopp och kombinationer.
- Telnaes virtuella rulle innebar att speldesigners kunde få rullen att bete sig som om den hade hur många symboler och mellanslag som helst. Ett hjul med en jackpottsymbol och två trippelstaplar, till exempel, kunde mappas så att trippelstaplarna kom upp 10 gånger så ofta som jackpottsymbolen, samtidigt som det fortfarande var ett slumpmässigt spel.
- Fler stopp innebär mer flexibilitet för speldesigners att ge oss spel med hög volatilitet, låg volatilitet, stora jackpots, frekventa jackpottar och allt däremellan. IGT Technology var snabb att dra fördel av, liksom andra tillverkare som licensierat tekniken från IGT.
Utan det hade de virtuella spel med stora pengar som International Game Technology Megabucks inte varit möjliga, och inte ens spel som vi idag tror har måttliga jackpottar.
LÄNKADE PROGRESSIVA JACKPOTTAR
Slots med progressiva jackpottar lägger till en del av varje insats till jackpottsumman tills någon vinner den. Efteråt återställs jackpotten till startbeloppet och börjar byggas igen.
De första progressiva var jackpottar för en maskin. De följdes av länkade progressiva spel, som elektroniskt länkar flera spel så att en satsning på någon av maskinerna höjer jackpotten som är tillgänglig för alla. Den extrema versionen av den länkade progressiva är den wide-area progressiva, och det är där du hittar de största jackpottarna. Wifde-area länkar inte bara angränsande maskiner, utan maskiner i olika kasinon.
Det första progressiva spelet för wide-area var IGT Megabucks, som lanserades 1986, och Nevada Megabucks-länken, som länkar samman maskiner i hela staten, inklusive dussintals kasinon i Las Vegas, och är världens längsta länk. Det var på en Megabucks-maskin som världsrekordjackpotten på 39 miljoner dollar vann 2003.
MULTI-TIERED PROGRESIVES
Tidiga progressiva slots sätter den progressiva jackpotten endast på de bäst betalande kombinationerna. Det har förändrats i den moderna spelautomatvärlden, där varje vandring genom ett kasino hittar dussintals maskiner med jackpottar i flera nivåer, med namn som Mini, Minor, Major och Grand. Företaget som visade oss hur det går till är Aristocrat Technologies. Formatet debuterade i Australien och kom till USA i slutet av 1990-talet med spelet Cash Express och ett jackpotsystem som heter Hyperlink.
Multitiered progressiva delar några nyckelfunktioner:
- Tonvikten ligger på små, uppnåbara jackpottar, vilket håller spelaren involverad med frekventa vinster. Till exempel en bottennivå som börjar på $10, en andra nivå som börjar på $50, en tredje nivå som börjar på $500 och en toppnivå på $2 500.
- Vissa multitiered progressiva har ännu mindre rollover-värden för mer frekventa jackpots, medan vissa har högre rollovers för mindre frekventa men större jackpots.
- Nästan alla progressiva med flera nivåer har stora jackpottskärmar som sträcker sig över en bank med flera maskiner. Genom displayerna kan spelare och förbipasserande se att när banken är full så delas progressiva ut ofta.
Hyperlinks framgång har lett till att dess konkurrenter, inklusive IGT, WMS, Bally och andra tillverkare, alla har tagit fram sina egna multilevel progressiva. Spel med fyra nivåer satte den tidiga takten, men progressiva spel i flera nivåer finns tillgängliga med så få som två nivåer, och även med 10 eller fler.
SEDELVALIDATORN
Om du spelade slots före början av 1990-talet kommer du ihåg spel där du droppade in mynt för hand för varje drag. Valideraren ändrade allt detta.
En investering på 20 USD i slots betyder inte längre att man droppar in 80 quarters (25 cent), en efter en. Istället skjuter du bara in en $20-sedel i en läsare för att få 80 kredit på en mätare och spela av krediterna.
Dagens sedelvaliderare måste skanna streckkodade utbetalningsbiljetter såväl som valuta, och måste erbjuda ökad flexibilitet för att möta kasinots krav på snabb igenkänning av valuta och upptäckt av förfalskade pengar.
Utvecklare av kontanthanteringslösningar har tagit fram validatorer som är programmerbara och anpassningsbara till sedlar av olika storlek för att läsa valutor från länder runt om i världen.
TICKET PRINTERS
Före slutet av 1990-talet kom de flesta slotutbetalningarna på mynt som gavs ut av maskinen. Idag kommer de flesta utbetalningarna i streckkodade biljetter eftersom biljettskrivare har ersatt myntmagasin.
När du tar ut, trycker du på en knapp, en biljett skrivs ut, och du kan sedan antingen använda biljetten för att köpa krediter i en annan automat eller ta den till en kiosk eller kassörskans bur för att byta ut biljetten mot kontanter.
Det finns spelare som saknar synen och ljudet av mynt som strömmar ut ur spelautomater, klirrande och smattrande i brickor. Men det finns fördelar både för kasinon och spelare med att använda biljetterna::
- Utbetalning med streckkodsbiljett gjorde att det inte kunde bli fullt med mynt i maskinen. Det finns ingen mer stilleståndstid medan du väntar på att en skötare ska tömma eller hälla en enorm påse med mynt i maskinen.
- Biljettskrivare möjliggjorde också introduktionen av slots med små valörer och spel med dussintals vinstlinjer. Små mynt fastnar ofta i magasin, och tillverkare var inte på väg att introducera multiline 1-cent-spel förrän biljettskrivare godkändes av tillsynsmyndigheter.
- Moderna skrivare kan också tjäna operatörer som reklamprodukter, som kan skriva ut kuponger eller kuponger direkt vid spelautomaten.
- Användning av skrivare innebär att kasinon inte behöver binda upp enorma summor pengar för att hålla mynt i lager.
MULTISPEL MASKINER
Att installera flera spel på samma maskin och låta spelare välja genom att trycka på en ikon på skärmen är vanligt idag, men formatet fanns inte för ett par decennier sedan. Innovationen kom från Bally, som introducerade Game Maker 1994.
Game Maker inkluderade spelautomater, videopoker och video blackjack-spel på samma enhet. Slotsspelen utvecklade till och med en anhängarskara, sällsynt för tiden. Poker och blackjack hade fått anhängare i ett videoformat, men Game Maker var den första maskinen där videoslotspel verkligen fungerade. Framgången för flerspelsmaskiner som IGT:s GameKing kan tacka Game Maker för att ha banat vägen.
SLOTS BONUSHJUL
När Anchor Gaming introducerade Wheel of Gold 1995 var det en sensation. Spelare hade aldrig upplevt något liknande bonushjulet som nu är ett pålitligt verktyg i slotdesigners kit. Det ursprungliga hjulet fästes på ett torn ovanpå Bally spelautomater med lutande topp och var en sensation. När tonen lät som signalerade ett kommande snurr stannade alla i närheten för att titta, för att se var hjulet skulle stanna och hur många bonuskrediter spelaren skulle vinna. IGTs Wheel of Fortune följde, och idag använder många tillverkare bonushjul som extrafunktioner på sina spel.
MULTI-LINE VIDEOSLOTS MED BONUSSPEL
Pacific Rim var upphovsplatsen för vad som har blivit den hetaste speltrenden de senaste 15 åren.
- Den australiensiska tillverkaren Aristocrat Technologies hade stora framgångar utomlands med spel på videoskärmar med flera vinstlinjer.
- WMS Gaming hade den första megasuccén i USA 1997 med Reel ’Em In. Det fanns bara fem vinstlinjer -- tre över de fem videolinjerna, en "v" och en chevron. När tre matchande fiskedragssymboler dök upp på skärmen bleknade videorullarna och ersattes av en scen med fiskare på en sjö. Spelare rörde skärmen för att välja en sportfiskare att rulla in en fisk för bonuskrediter. Sådan bonus, i varierande, kreativa, underhållande former, är nyckeln till modern spelautomats popularitet.
- Idag dominerar videoslots casinogolven. Från den femraders, andra skärmens början har vi sett formatet växa till 9, 15, 20 till och med 100 rader, 243 sätt att vinna spel som Aristocrat's Reel Power-slots, jackpottar i flera nivåer, mystiska bonusar och community-stil spel. Nu är det en innovation.
- Teknikens framsteg har förändrat slotsupplevelsen.
- Moderna datoriserade slotspel kan erbjuda större jackpottar och mer varierade spelupplevelser.
- Förutom ändringar i själva spelen underlättade användningen av sedelvaliderare för att köpa krediter och biljettskrivare för att ta ut krediter spelet och möjliggjorde utvecklingen av spel med låg valör.
- Bonushjul ovanpå slotskärmen samt bonusevenemang på videoskärmar gav underhållningsvärde till spelen.
Online slots och gratis slots är spridda över hela internet och spelas dagligen av miljontals människor.
Skrivet av John Grochowski